Articole

Auf den sieben Tagen – între muzică, meditație și transcendență

Karlheinz Stockhausen (1928–2007) este una dintre figurile centrale ale muzicii contemporane, un compozitor care a influențat profund evoluția gândirii sonore în a doua jumătate a secolului XX...

01 octombrie 2025

Simfonia neterminată a lui Schubert – paradoxul unei capodopere incomplete

În istoria muzicii clasice, puține lucrări au generat atâta fascinație și mister precum Simfonia neterminată în si minor, D.759, a lui Franz Schubert. Deși poartă denumirea de „neterminată” și este alcătuită doar din două părți complete, această simfonie a devenit una dintre cele mai iubite și interpretate creații din repertoriul romantic. Paradoxul ei constă în faptul că, deși incompletă, ea transmite o unitate și o forță expresivă care o plasează alături de cele mai mari simfonii finalizate...

03 septembrie 2025

De la moarte la transfigurare: simbolismul și structura Simfoniei nr.2 a lui Gustav Mahler

Simfonia nr. 2 în do minor de Gustav Mahler, cunoscută drept „Învierea”, este una dintre cele mai impresionante creații ale epocii romantice târzii, o lucrare colosală care reflectă lupta sufletului omenesc cu moartea și căutarea unei speranțe dincolo de ea. Această simfonie nu este doar o creație muzicală monumentală, ci și o meditație filozofică profundă...

17 iulie 2025

Simfonia „Din Lumea Nouă” – o punte muzicală între lumi

Antonín Dvořák, compozitorul ceh de la sfârșitul secolului al XIX-lea, a creat unele dintre cele mai memorabile lucrări ale romantismului târziu, însă puține dintre ele au avut un impact la fel de profund și durabil ca Simfonia nr. 9 în mi minor, op. 95, cunoscută mai ales sub titlul „Din Lumea Nouă”...

Muzica în fața apocalipsei: Cvartetul pentru sfârșitul timpului al lui Olivier Messiaen

Cum poți să scrii o capodoperă când ești prizonier, fără instrumentele potrivite, fără un public cultivat și în mijlocul unui război mondial? Cu siguranță, aceasta este o întrebare la care ne-ar fi greu să răspundem astăzi, fiecăruia dintre noi. Am putea tinde să credem că întrebarea este pur filosofică și face parte din scenariul unui film, însă răspunsul la această întrebare chiar există.

Secțiunea de aur în muzică

Secțiunea de aur (sau raportul de aur, cunoscut și ca proporția divină, aproximativ 1.618) este un concept matematic și estetic care a fost aplicat în artă, arhitectură și natură de-a lungul timpului. În muzică, această proporție apare în moduri subtile, dar semnificative, atât în compoziția clasică, cât și în cea modernă.

Playlistul săptămânii

Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, Marc-Antoine Charpentier...

Papa Francisc, pasionat de muzică.

Avem tendința de a ne gândi că Papii sunt oameni care sunt cumva superiori față de noi toți - poate cu câteva trepte mai sus pe scara care duce la Dumnezeu. Dar Papa Francisc, al cărui nume la naștere a fost Jorge Mario Bergoglio, s-a gândit adesea la cetățeanul de rând...

Oratoriul: O călătorie prin originile și evoluția sa

În istoria muzicii a existat întotdeauna un echilibru între genurile muzicale laice și cele religioase, însă acest echilibru a devenit și mai evident odată cu apariția oratoriului. Pentru a înțelege pe deplin originile și evoluția acestui gen, trebuie să privim cu atenție contextul istoric în care a apărut...

Playlistul săptămânii

Anton Bruckner, Eric Whitacre, Ola Gjeilo, Wolfgand Amadeus Mozart, Arvo Part, Samuel Barber, William Byrd...

Playlistul săptămânii

Anton Bruckner, Gustav Mahler, Hector Berlioz, Piotr Ilici Ceaikovski...

Eroica, Pastorala, Corala: Ce ne spun numele simfoniilor lui Beethoven?

Ludwig van Beethoven este considerat unul dintre cei mai mari compozitori din toate timpurile, o figură centrală în tranziția dintre clasicism și romantism în muzică. Viața și opera sa sunt marcate de o combinație unică între forță interioară, pasiune artistică și o capacitate de inovație fără precedent...
1 2 3